REGATA „LATINSKO IDRO“
Propozicije o prijavi i sudjelovanju na regati
1. OPĆI DIO
1.1. Prva zadaća regate Latinsko idro nije natjecanje i pobjeda, ali nije ni bilo kakvo sudjelovanje. Prvi je cilj
oživljavanje sjećanja na jedan način života na moru i korištenja jednog specifičnog broda. Zato svaka
izvornost u izgledu, opremi ili načinu jedrenja natjecatelju osigurava stanovitu prednost u vidu nagrade ili
nekom drugom obliku.
1.2. Leut, gajeta i kaić, tri tipa broda koji konkuriraju u natjecanju, u načelu nisu ni zamišljeni ni građeni kao
brodovi za brzu plovidbu. Ovi brodovi, posebno leut i gajeta, građeni su kao višenamjenski brodovi,
brodovi za opsluživanje prekomorskog posjeda, a to znači prije svega prijevoz dobara do matične luke. To
su težački teški brodovi, koji nisu namijenjeni natjecanju, a glavno im je obilježje čvrstina i stabilnost.
Stoga se natjecatelje moli da prilikom plovidbe u samoj regati poštuju pravila o izbjegavanju sudara na
moru, ali i da uzimaju u obzir manevarske nedostatke ovih tipova brodova.
2. POSEBNI DIO
2.1. Regata se održava u znaku Svetog Mihovila, patrona murterske župe, no moguće je da se ne održi na sam
dan zaštitnika, to jest 29. rujna.
2.2. Regata se održava u Murteru a start je uvijek u uvali Hramina. Mjesto i način starta te rutu određuje na
dan natjecanja Regatni odbor zavisno od meteoroloških prilika.
2.3. Regata se vodi prema pravilima jedriličarskih natjecanja (Regatna pravila 2021.-2025. ISAF World Sailing) i
Pravilima za konstrukciju i opremu tradicijskih drvenih brodova tipa gajeta, leut, guc, kaić i batana
(Koordinacija udruga za očuvanje i revitalizaciju pomorske i brodograditeljske baštine Sjeverne Dalmacije).
2.4. U slučaju nepovoljnih meteoroloških uvjeta regata se najprije odgađa za kasniji termin u istome danu, a
ako su vremenske prilike takve da se regata ne može održati u istom danu, onda za slijedeću nedjelju u
istom terminu.
3. ORGANIZATOR
3.1. Organizator natjecanja je Udruga Latinsko idro iz Murtera
3.2. Organizacijski odbor čine izabrani predstavnici Organizatora, suorganizatora i sponzora.
3.3. Regatni odbor čine tri člana, koje imenuje Organizacijski odbor.
4. PRIJAVE
4.1. Raspis natjecanja radi organizator najkasnije 20 dana prije natjecanja i javno ga objavljuje u medijima,
putem društvenih mreža i internetskih stranica, izravnim obavještavanjem i na druge načine.
4.2. Prijava za regatu vrši se na posebnom obrascu, u prostorijama Turističke zajednice Murter-Kornati,
najkasnije dva sata prije starta regate.
5. KATEGORIJE
5.1. Brodovi se natječu u pet kategorija:
LEUT – dužina broda veća od 7 metara
GAJETA – dužina broda od 5,30 do 6,99 metara
GAJETA BEZ MOTORA – dužina broda od 5,30 do 6,99 metara. Brod spada u ovu kategoriju ukoliko nema
unutrašnji motor, ili nema propeler.
KAIĆ – dužina broda je manja od 5,30 metara
KAIĆ BEZ MOTORA – dužina broda je manja od 5,30 metara. Brod spada u ovu kategoriju ukoliko nema
unutrašnji motor, ili nema propeler.
6. PRAVILA NATJECANJA
6.1. Sastanci kormilara održavaju se prema unaprijed dogovorenom rasporedu, kako odredi Organizator u
Raspisu natjecanja. Sastanci se održavaju na Staroj rivi na Hramini.
6.2. U okviru natjecanja plovi se samo tradicionalnim latinskim jedrom, te brodom koji je građen
tradicionalnim načinom gradnje (drvena gradnja). Ostali sudionici u regati koji nemaju takvo jedro ili trup
broda, plove izvan konkurencije.
6.3. Dužina jedra po lantini je ograničena. Maksimalna dužina jedra ne smije iznositi više od unutrašnje dužine
broda (dužina između opasa) pomnožene sa koeficijentom 1,6. Organizator zadržava pravo tolerancije od
0,5% uslijed mjerne pogreške.
6.4. Osnovnu posadu čine skiper i još dva člana. Poželjno je i preporuča se da svaka posada primi na brod
djecu i zainteresirane goste, jer regata ima i odgojni cilj.
6.5. Budući da danas svi brodovi imaju motore i propelere, takvi se moraju pojaviti i na startu. Skidanje bilo
kojeg dijela opreme nije dopušteno. Eventualni natjecatelji u brodovima koji nikad nisu imali ugrađeni
motor i propeler, dobro su došli.
6.6. Prilikom okretanja na vjetar (letanje) dopuštena je upotreba vesla (považanje) sve dok brod ne uvati
brivu. Nakon toga veslo se mora svrći. Bilo koja druga uporaba vesla (izuzev izbjegavanja opasnosti ili
dopuštenja od strane Regatnog odbora) diskvalificira plovilo iz daljnjeg natjecanja.
6.7. U slučaju iznimno slaba vjetra, dopustit će se považanje pod vitar samo jednim veslom. No, takvo
dopuštenje mora dati Regatni odbor za vrijeme same regate, unaprijed dogovorenim znakom (raketa
npr.)
6.8. U slučaju iznimno slaba vjetra, moguće je skraćenje rute plovidbe. Takvu odluku Regatni odbor će
obznaniti natjecateljima unaprijed dogovorenim znakom.
6.9. Ako vjetar potpuno padne za vrijeme regate, odobrit će se, unaprijed dogovorenim znakom, upotreba dva
vesla i ne više od dva. Posade koje u tim uvjetima dođu do cilja, rangirat će se po redu dolaska.
7. PREGLED BRODOVA
7.1. Pregled brodova i opreme vrši posebno Povjerenstvo koje imenuje Regatni odbor. Regatni odbor može na
preporuku Povjerenstva diskvalificirati posadu kojoj oprema i brod nisu u skladu s propozicijama.
8. PROSVJEDNO VRIJEME
8.1. Prosvjedi se ulažu nakon regate, najkasnije jedan sat nakon prolaska brodice prosvjednika kroz cilj, na
brodu Regatnog odbora.
9. NAGRADE
9.1. Svi sudionici natjecanja dobivaju povelju o sudjelovanju u regati, a najbolji u svojoj klasi i nagrade. Osim
natjecateljskih, postoje i nagrade kojima se potiču temeljni ciljevi Latinskog idra – izvornost, mladost,
iskustvo i čast. Težimo za tim da nagrade uvijek budu izvorne (idro, lantina, jarbol, veslo, timun, konopi, i
sl.)
10. ODGOVORNOST
10.1. Svaka brodica i svi natjecatelji sudjeluju na regati na vlastitu odgovornost. Organizator otklanja svaku
odgovornost za moguće štete ili nezgode natjecatelja, brodica ili trećih osoba, bilo na moru ili kopnu prije,
za vrijeme i poslije regate, ili od posljedica proizašlih od same regate.
Udruga za promicanje vrijednosti drvenog broda i tradicijskih načina plovidbe
„Latinsko idro“